Öka app nedladdningar

Hur du ökar din app nedladdningar?

Med din app Publicerad i Store (App Store och Play Store) är du ett steg närmare ditt mål. Det är dock inte dags att sluta jobba. Nu måste du fokusera på att marknadsföra din app för att öka målgruppen. För att din app ska lyckas måste du tänka på alla detaljer från den dag du börjar skapa den (eller uppdatera den). I den här artikeln kommer vi att gå över de bästa metoderna för att öka dina nedladdningar.

Part1: marknadsför din app i butikerna

Det slutgiltiga beslutet att ladda ner eller inte din app görs i butikerna. Det är därför du måste noggrant granska varje detalj när du skickar eller uppdaterar den.

Här är de viktigaste inställningarna du behöver för att uppmärksamma:

a/titlar och text optimering

Varje text måste vara noggrant skriven innan du skickar dem till butiken. De bör marknadsföra ditt varumärke och visa upp dina bästa element för att övertyga potentiella användare att ladda ned din app.

  • Titel: det måste vara unikt och lätt minnesvärt att ställa dig bortsett från konkurrensen
  • Textning: det bör i några få ord beskriva mervärdet av din app. Försök inte att vara mystisk, dina användare måste förstå snabbt varför det kommer att gynna dem att ladda ner din app.

Tips: kampanjtext: i App Store rekommenderar vi att du använder avsnittet 170 tecken. Faktum är att kampanjtexten kan ändras utan att du behöver skicka in en ny version till butiken. Den här texten trunkeras inte heller i förhandsgranskningen av din appsida.

  • Beskrivning: bästa praxis här är att först förklara vad din app gör, sedan dess fördelar för användarna och de funktioner som stöder det. Beskrivningen fungerar som ditt appfönster. Men glöm inte att användaren är på en liten skärm, undvika långa meningar. Om du har vunnit några priser eller priser, är det platsen att nämna dem. Det är i det här fältet som du informerar användarna om eventuella anpassningsbara avsnitt. Det kommer att ge dem känslan av att de kan ha sin egen app och bara få den information som är relevant för dem.
  • Uppmaning: ta tillfället i akt och avsluta beskrivningen för att utmana användarna. Om de läser beskrivningen helt kommer de att bli fascinerad. Detta kan vara det lilla extra som övertygar dem att ladda ner din app. För EXEMPLE: är du stark nog att följa våra intensiva yoga klasser? Vet du verkligen allt om ditt favoritlag? Ladda ner vår app och låt oss ta reda på det! Grafik och videor

b/grafik och videor

  • Ikon: det här är det första som användarna ser i App Store och Google Play. Ikonen är mycket viktig: användare vet att detta kommer att vara på hemskärmen när de laddar ner din app. Det måste vara iögonfallande men samtidigt professionellt och förklara vad din app gör. Du kan använda färg övertoningar för att förbättra din ikon. Undvik att använda text om det inte är absolut nödvändigt: kom ihåg att titeln är synlig bredvid ikonen i butikerna och under ikonen på hemsidan. Det skulle vara överflödigt att ha titeln i ikonen också.
  • Video: de kommer att visa upp din app interaktivt. Bästa praxis är att lägga till en video för att berätta den visuella berättelsen om din app. Det bör lyfta fram din viktigaste funktion och vara av hög kvalitet som det visas först i din app-sida. På App Store-videorna har du en gräns på 30 sekunder, upp till 2 mn på Google Play. Gå direkt till punkten: om de finner något intresse för videon, potentiella användare kommer inte att titta på i sin helhet. En annan fördel är att även i 30 sekunder kan du Visa mer än på 5 eller 6 bilder.
  • Skärmdumpar: de måste övertyga användare att ladda ner din app. noggrant designa, de kommer att visa de viktigaste funktionerna i din app. Du kan använda den för att skripta användarresan. Målet är att sätta appen i läge för en snabb förståelse. Varje butik har specifika krav, du hittar mer information här: App Store/Google Play

Akta dig: alltid vara ärlig annars riskerar du din app avvisas och viktigare dina användare kommer inte att förlåta dig.

c/ASO-uppnå en hög ranking på sökresultat.

Efter text och visuella objekt behöver du nu fokusera på sökorden. I själva verket, för att uppnå goda resultat måste du följa vissa regler.

Google (Play butik) indexerar innehållet i din titel, kort beskrivning och beskrivning för att rangordna apparna i butiken. Apple (App Store) baserar sin rankning på din titel, ditt sökord och din kategori, men även dina recensioner, betyg och antalet nedladdningar. Den kampanjtext som vi täckte tidigare (se 2. a) tar inte hänsyn till detta. Nyckelord är avgörande: Undvik generiska termer som app eller Store, utnyttja de 100 tecken som finns tillgängliga. Använd nyckelord som matchar din aktivitet och avgränsade med kommatecken.

Exempel: liverpoolfc, fotboll, fotboll, supporter, Anfield, Kopites. Ord som fotboll och supportrar är mycket populära och mycket konkurrenskraftiga. Det är bäst att växla mellan populära ord och mer specifika ord (i detta fall Anfield och Kopites).

Kategorin har också en viktig inverkan på din ranking. Apple låter dig välja en huvudsaklig och en sekundär kategori. Det är viktigt att välja lämplig kategori eller kategorier för att visas i relevanta sökresultat.

-App Store kategorier

-Kategorier för Google Play

I tvivel, forskning din konkurrens och ta reda på hur de rankas. Då är det för dig att bestämma om du vill vara i samma kategori eller ställa dig bortsett från konkurrenterna.

På App Store markeras vissa appar av Apple Teams. Dessa är appar som har en ovanlig historia med något slående bakom deras lansering. Det kan vara en app som stör en marknad eller ger en oöverträffad lösning på ett befintligt problem. Det finns aldrig en betald placering. Urvalskriterierna är unika för Apple-teamet.

d/recensioner och betyg

Recensioner och betyg har en stor inverkan på din prestation (59% av användarna tittar på recensioner innan du laddar ner en app).  De uppmuntrar inte bara användare som inte känner dig, men de är också en viktig faktor i din rankning på sökresultaten (se 2. c). Bästa praxis är att uppmuntra användare att publicera recensioner. Det enklaste sättet att göra det är att visa en pop up som tillåter användare att betygsätta appen och lägga till en valfri kommentar.

 

Om du använder våra tjänster, detta kan enkelt inrättas. Vi rekommenderar inte heller att visa detta dyka upp direkt i början (vänta några dagar eller några nedladdningar) och varken vid varje inloggning. Inte pressa dina användare, de behöver för att känna sig fria att granska din app annars kommer de att gå någon annanstans. Hur som helst, de första dagarna efter den första publikationen är avgörande. Du kommer att ta reda på om användarna tycker om din app eller om de upptäcker fel som du förbisett.

Det är viktigt att svara på alla kommentarer, bra eller dåligt. Faktum är att om du bara svara på dåliga kommentarer, användare lämnar bra kommentarer kan känna ignoreras. Undvik att kopiera/klistra in svar. Det ger omedelbart en dålig bild. Om användarna tar sig tid att skriva recensioner bör du ta tid att svara. Det kommer att visa att du bryr dig om dem.